Pētera Vaska autorkoncerts

Rīgas Latviešu biedrības Mūzikas komisijas priekšsēdētājs, muzikologs Arvīds Bomiks, tiekoties ar Pēteri Vasku, lūdza komponistu komentēt savu izvēlēto programmu.

Pēteris Vasks: – Atsaucoties Rīgas Latviešu biedrības Mūzikas komisijas uzaicinājumam, šo programmu veidojām kopā ar diriģentu Māri Sirmo. Programmu noteica arī diriģenta izvēlētais koncertā iespējamais dalībnieku sastāvs. Atlasīju darbus, kas atbilst svētku koncerta programmai, kā arī man pašam ir būtiski un tuvi.

 

Mūsu Tēvs (Pater Noster) – Tēvreize. Ikvienam komponistam, ja viņš ir ticīgs cilvēks, vajag mūžā šādu darbu, ko varētu dziedāt arī ticīgi ļaudis, uzrakstīt. Kādreiz mans tēvs, garīdznieks, jautāja: – Kad, dēls, tu uzrakstīsi Tēvreizi, ko varētu dziedāt daudzi cilvēki? Toreiz vēl nejutos gatavs ķerties pie šī darba. Tēvs aizgāja mūžībā, tad sapratu, ka jāraksta – gan tēva piemiņai, gan visu mūsu kopīgajam Tēvam. Tas ir visdziļākā ticībā tapis sacerējums, kas, manuprāt, ir cienīgs, lai ar to sāktu svētku koncertu.

Savā tautā (Andrejs Eglītis). Mani ļoti uzrunāja šīs Andreja Eglīša dzejas rindas, varu zem katra tās vārda parakstīties. Dziesma tapa laikā, kad, brūkot padomju impērijai, visi bijām spārnos, un bijām gatavi atdot visu, lai atgūtu sev pazaudēto neatkarību.

Epifānija stīgu orķestrim. Mīlestības pilns pilns sacerējums, veltīts manam draugam somu diriģentam Juham Kangasam, pateicībā par mūsu ilgstošo sadarbību daudzu gadu garumā.  Arī kā sirsnīgs sveiciens no Latvijas, mūsu tautas, kuras melodija Tumša nakte, zaļa zāle iekļauta šajā darbā.

Līdzenuma ainavas. Šis darbs radies, pateicoties Gidona Krēmera aicinājumam sacerēt skaņdarbu jauniešu korim Kamēr… un dažādām instrumentu kombinācijām. Izvēlējos sev tuvos – vijoli un čellu. Daba man allaž tuva ar savu neatkārtojamo skaistumu, līdzenumu ainavām, Piebalgas pakalniem, Latgales smeldzi, Kurzemes tiešumu. Arī ar zvaigžņi juma mirdzumu. Sacerējumā esmu centies atklāt cilvēka meditatīvas pārdomas saistībā ar dabas ritumu, tās atmodu austoša rīta saulstaros, visbeidzot krāšņo saules lēktu. Ir sasniegta kulminācija, ir sākusies jauna diena! Tad viss noklust… Vai tas bija tikai sapnis?

Viatore (Ceļinieks). Darbs radies pēc Roterdamas pilsētas pasūtījuma, kas togad bija viena no Eiropas kultūras galvaspilsētām. Sacerējuma pamatā ir divas tēmas. Lēnā – ceļinieka tēma, kas pamazām attīstās, zemā reģistra instrumentiem pakāpeniski apaugot ar augstāku stīgu instrumentu skanējumu, līdz sasniegta kulminācija visā orķestrī. Pasaulē ir ieradies cilvēks, ceļinieks, ar sava mūža nebeidzamo gaitu – piedzimšanu, personības veidošanos, izaugsmi, mīlestību – līdz sasniegta virsotne. Tad pakāpeniski viss atgriezeniskā secībā noklust –  cilvēka dzīves ritums ir noslēdzies. Viņš šajā pasaulē ir bijis vienīgi ceļinieks. Savukārt otrā tēma – ātra, strauja, tā zvaigžņu mirga, zvaigžņotā bezgalība. Pakāpeniski abas tēmas, savstarpēji mijoties, veido kompozīcijas formu.

Varonis (Zinaīda Lazda). Šis 1941. gada 18. jūnijā –  tātad tikai dažas dienas pēc masu deportācijām radies dzejolis mani ļoti uzrunāja. Iespējams, ir vieglāk atdot savu dzīvību kaujas laukā, bet mirt kā moceklim, savažotām rokām, tas ir kaut kas augstāks, dziļāks un diženāks.

Lūgšana Latvijai (Velta Toma) ir jaundarbs un tiek atskaņots pirmo reizi. Sākas kā mūsu valsts himna Dievs, svētī Latviju! Tā ir lūgšana par mūsu Latviju, cilvēkiem, kuri mīt gan šeit Tēvzemē, gan dažādos laikos – senāk, tagad – izkaisīti plašajā pasaulē. Par cilvēkiem, kas saglabājuši savu Dzimtenes mīlestību, latvietību. Tā ir lūgšana par ticību nākotnei. Tāpēc aizlūgsim par ikvienu no mums, par mūsu tautu, par Latviju!

Latvija man ir viss! Te dzīvoju, stādāju, elpoju, te ir manas mājas, nekur citur pasaulē sevi iedomāties nevaru. Te radušies mani darbi, tajos arī viss pateikts. Esam brīva, neatkarīga valsts, un katram mums šis Latvijas vārds jānes dziļi sirdī. Nesūrosimies! Latvija būs tāda, kādu mēs ikviens ik dienas to veidojam, neprasot – kas man par to būs? Godīgi katrs izdarīsim savu darbu, tad mūsu valsts plauks un attīstīsies!

Saules mūžu Latvijai!

Atbalsta

Valsts Kultūrkapitāla fonds, Rīgas Dome, Rīgas Latviešu biedrība,

Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija,

Latvijas Komponistu savienība,

Latvijas Radio 1, Latvijas Radio 3 Klasika,

Latvijas Mūzikas informācijas centrs,

www.tvnet.lv, www.music.lv, laikraksti DienaNeatkarīgā,

LaiksBrīvā LatvijaLatvijas Avīze

Kncerts norisinājās Rīgas Latviešu biedrības Lielajā zālē 2014. gada 16. novembrī plkst. 16.00.

Piedalījās:

Sandis Šteinbergs vijole,
Guna Šnē čells,
Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas jauktais koris un stīgu orķestris,
diriģents Māris Sirmais.

Koncerts tika veltīts Latvijas Republikas Proklamēšanas dienai

     

 
   Sestdien, 2014. gada 13. septembrī, Siguldā tiks atklāta koncertzāles “Baltais flīģelis” jaunā koncertsezona. Atklāšanas koncerts “Ielūdz Pēteris Vasks un Vestards Šimkus” būs arī ikgadējā “Rudens kamermūzikas festivāla” ieskaņas koncerts

Sestdien, 2014. gada 13. septembrī, Siguldā tiks atklāta koncertzāles “Baltais flīģelis” jaunā koncertsezona. Atklāšanas koncerts “Ielūdz Pēteris Vasks un Vestards Šimkus” būs arī ikgadējā “Rudens kamermūzikas festivāla” ieskaņas koncerts.

Koncertā uzstāsies Vestards Šimkus un Spīķeru stīgu kvartets.

Koncerta īpašais notikums – Vestarda Šimkus komponētā jaundarba “Sapņu ainas” pasaules pirmatskaņojums. Šo skaņdarbu Vestards rakstījis savam debijas solokoncertam prestižajā Lucernas festivālā, un Šveicē viņš to atskaņos 26. novembrī.

Koncertā skanēs arī Vestarda Šimkus Klavieru kvintets “+33C”, Pētera Vaska Pirmais stīgu kvartets un citi skaņdarbi.

Koncerta sākums plkst. 18.00.

Koncertu atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds.

Biļetes var iegādāties Biļešu paradīzes kasēs.

http://www.bilesuparadize.lv/events/perf/8195

 

Lielā intervija ar Pēteri Vasku

Lielā intervija ar Pēteri Vasku

Būtiskākās lietas mēs sakām klusi, mīlestības vārdus neizkliedzam.

Saruna ar vienu no pasaulē visslavenākajiem mūsdienu latviešu komponistiem Pēteri Vasku žurnāla FIGARO decembra-februāra numurā.

Aktuālā tēma ir himnas maiņa?

Absolūti nepieņemam ideja. Himna ir mūsu Himna, kuru okupācijas gados mēs dziedājām sirdī. Es nesaprotu, kas šiem cilvēkiem prātā, kuri kaut ko tādu sākuši vispār apspriest.

Pirms vairāk nekā desmit gadiem Jūs teicāt, ka Latvijā valda bezcerīgs pragmatisms. Vai šodien joprojām tā ir?

Mani skumdina tas, ka mūsu valstī ņem virsroku tendence, ka mēs pieprasām maizi un spēles. Tas ir gala sākums. Mani tas uztrauc. Tas faktiski saēd Eiropas Savienības valstis, un rezultātā izveidojas gļēva patērētāju sabiedrība. Bet galīgi jau mēs vēl negāžamies šajā bezdibenī.

Šā gada jūnijā tikāmies Pēterbaznīcā Jūsu dziesmu cikla “Mīlas dziesmas” pirmatskaņojumā, veltītā Imantam Ziedonim. Baznīca bija klausītāju pilna. Šis nav vienīgais piemērs, kad šāda mūzika piepildaauditorijas.

Jā, vienmēr viens garīgi pozitīvas mīlestības uzlādēts cilvēks ir nesalīdzināmi lielāka vērtība nekā desmit patērētāju sabiedrības pārstāvju. Svarīgi, lai garīgi uzlādētie cilvēki, kuri, protams, vienmēr būs mazākumā, varētu noturēt to otro pusi, kas ir inerti, kuri nav dzirdējuši vārdu “ideālisms”, kuri īsti nezin, kas ir mīlestība, izņemot pašam pret sevi. Manas dzīves, mans kā komponista uzdevums ir, kā es to saprotu, dot garīgos impulsus caur mūziku. Es dodu stāstu cilvēkiem, ka eksistē viens cits ceļš, kurš ir grūtāks, bet daudz interesantāks, un kurš ir tik skaists. Šī garīgā kāpšana ir tāda – jo augstāk kāp, jo tālāk redzi, un dzīve, visa pasaule ir tik skaista.

Vai ir sajūta, ka mēs Latvijā esam pārdzīvojuši mulsuma, zināmas bezcerības gadus? Vai cilvēki vairāk tiecas pēc garīguma, arī mūzikā?

Es tam ticu un ticēšu līdz galam. Es tā vienmēr bērnišķīgi un naivi domāju, ka tas taču nevar būt Dieva plānos, ka mēs tā vienkārši izplēnēsim tajā garlaicīgi kaitinošajā masu kultūras pliekanumā. Man tā liekas – vai tāpēc mēs esam nākuši pasaulē un tik ilgi gaidījuši atkal Latvijas augšāmcelšanos, lai to visu tā notrallinātu? Tāpēc katram, kas to saprot, kas spēj dot šo, nezinu vai tā var teikt – garīgo barību, ir jāstrādā daudz dedzīgāk savā mūzikā, visās mākslās. Mēs esam varbūt labākā, izdevīgākā situācijā nekā citur. Esmu runājis ar daudziem ārzemju žurnālistiem, kas te atbrauc, un viņi saka, ka viens mūsdienu komponists nevar piepildīt, teiksim, Ķelnes Domu ar klausītājiem tāpēc, ka to mūziku nesaprot. Tā ir sveša un attālināta. Bet mūsu klausītāji to saprot, izdodas piepildīt Pēterbaznīcu, arī Domu. Jo mums ir daudz tādu komponistu, kuri nav aizgājuši tādā mūzikas sacerēšanas līmenī, ka tam vairs nav nekādas saistības ar cilvēku, viņa jūtām, garīgo nepieciešamību. Mums tā saite nav pārrauta, kas mūsdienu mūzikā diemžēl bieži mēdz notikt. Es nekad neesmu domājis, kā patikt ar savu mūziku, esmu vienkāršs puisis, kurš raksta tā, kā to prot, jūt un saprot.

 Absolūti atdodot sevi ikvienā skaņā, absolūti karsti, kaut arī tas var būt ļoti klusi, bet lai tas būtu degoši. Man, protams, patīk mūzikā degt, liesmot, bet tagad kaut kā sanāk, ka kļūstu aizvien klusāks. Visas tās būtiskākās lietas mēs sakām klusi, mīlestības vārdus jau mēs neizkliedzam. Mīlestības skaņas jau arī nevar izkliegt ar kaislu – jā. Jā, nesen lasīju tādu pozitīvu vēsti, ka iepretim vecajai Eiropai mums ir lielāks koncertu apmeklētāju skaits, lielāks teātru apmeklētāju skaits. Nav tik skumīgi, kā dažbrīd vājuma brīžos šķiet. Viena svarīga lieta, ko vēlos uzsvērt, – ir labi, ka ir pilna Pēterbaznīca, pilns Doms, bet Latvijā ir ļoti daudz brīnišķīgu, skaistu baznīcu.  Daudzās no tām nekad nav skanējusi augstvērtīga mūzika, profesionāls koris. Man tā vienmēr licies, ka mums daudz vairāk ir jāiet pie tautas, vairāk jābrauc prom no galvaspilsētas, jāpiepilda šīs lauku baznīcas.

Teksts: Otto Ozols

Koncerti Mazajā Mežotnes pilī 2014.gada vasarā

Koncerti Mazajā Mežotnes pilī 2014.gada vasarā

Mazās Mežotnes pils īpašniece un Pētera Vaska fonda dibinātāja Regīna Deičmane ar prieku paziņo, ka arī 2014.gada šovasarā Mazajā Mežotnes pilī notiks vairāki koncerti.

4.jūnijā plkst. 20.00 “Rīgas festivāla” ietvaros Mazajā Mežotnes pilī uzstāsies akordeoniste Ksenija Sidorova, mandolīnists Avi Avitals (Izraēla) un sitaminstrumentālists Itamars Doari (Izraēla).

Programmā: Johans Sebastians Bahs, Astors Pjacolla, Manuels de Falj

11.jūlijā plkst. 20.00 Starptautiskā Senās mūzikas festivāla ietvaros Mazajā Mežotnes pilī muzicēs Doroteja Oberlingere (blokflauta) un Ieva Saliete (klavesīns).

3.augustā plkst. 20.00 notiks koncerts “Ielūdz Pēteris Vasks. Vasara. Mežotne”. Koncertā uzstāsies pianists Vestards Šimkus un Spīķeru stīgu kvartets. Koncerta programmā – Imanta Zemzara un Andra Dzenīša jaundarbi, kuri tapuši pēc Pētera Vaska fonda pasūtinājuma.

Biļetes uz koncertiem būs nopērkamas Biļešu paradīzes kasēs.

Sīkāka informācija: www.mazamezotnespils.lv

Instrumentālās kamermūzikas jaundarbu konkurss Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas studentiem

Turpinot pirms diviem gadiem iesākto tradīciju, 2014.gadā Pētera Vaska fonds izsludinājis konkursu Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas (JVLMA) studentiem. Konkursa mērķis ir mudināt jaunos komponistus, patlaban vēl studentus, rakstīt jaundarbus – instrumentālo kamermūziku vijolei vai alta vijolei un klavierēm. Konkurss tiek rīkots sadarbībā ar JVLMA Kompozīcijas katedru un Prof. Selgu Menci. Pētera Vaska fonds konkursa uzvarētājiem piešķirs naudas balvas, bet konkursa laureātu kamermūzikas jaundarbi tiks iekļauti “Rudens kamermūzikas festivāla” koncertos.

Noklausīšanās notiks otrdien, 27.maijā, plkst. 18:00 Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas LMT Kamerzālē.

Aicināts ikviens interesents. Ieeja ir bez maksas.

Pētera Vaska fonda jaunākie pasūtinājumi

Pētera vaska fonds ir pasūtinājis jaunus skaņdarbus komponistiem Imantam Zemzarim un Andrim Dzenītim. Abi skaņraži raksta jaundarbus stīgu kvartetam. Pirmatskaņojumus klausītājiem būs iespēja dzirdēt koncertā “Ielūdz Pēteris Vasks. Vasara. Mežotne” 2014.gada 3.augustā Mazajā Mežotnes pilī, kur, līdzās Spīķeru stīgu kvartetam, muzicēs arī pianists Vestards Šimkus.

Koncertu atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds.

Koncerta biļetes būs nopērkamas Biļešu paradīzes kasēs.

 

IELŪDZ PĒTERIS VASKS. VASARA. MEŽOTNE

Koncertā muzicēja Lielās mūzikas balvas 2012 nominate kategorijā “Par izcilu interpretāciju” soprāns Liene Kinča, flautiste Dita Krenberga, pianists un komponists Pēteris Plakidis,  čellists Ēriks Kiršfelds un pianiste Kristīne Paula. Koncerta programmā pirmatskaņojumus piedzīvoja divi Pētera Vaska fonda pasūtinājumi: Santas Ratnieces vokālās kamermūzikas jaundarbs “Es mīlu mazo, smalko lietu …” ar Imanta Ziedoņa dzeju un Pētera Plakida jaundarbs, diptihs “Pretstati” ar Ojāra Vācieša dzeju.

Koncertā skanēja arī šī gada jubilāra Jāzepa Vītola (1863–1948)  un Jāņa Mediņa solodziesmas, Pētera Vaska, Pētera Plakida un Imanta Zemzara instrumentālā kamermūzika, kā arī Rietumeiropas komponistu operu un operešu ārijas. Koncertu ierakstīja Latvijas Radio 3 Klasika.